İÇİNDEKİLER
11. ÜST
ÖLÇEKLİ PLAN İLE BELİRLENENLER
1.1.Vizyon
1.2.Amaçlar
1.3.Hedefler
1.4.Sektörel Projeksiyon
22. 1/5000
DOĞAL ÇEVRE SENTEZİ
33. 1/5000
FİZİKSEL ÇEVRE SENTEZİ
44. TOPOGRAFİK
BİRİM ANALİZİ
55. KADASTRAL
BİRİMLEME
66. DOKU
ANALİZİ
77. SOYUTLAMA
88. KAYNAKLAR
11.
ÜST
ÖLÇEKLİ PLAN İLE BELİRLENENLER
1.1.Vizyon
Sahip olduğu
doğal çevreyi koruyup, tüm bu değerleri geleceğe taşıyabilen, turizm sektörü ve
tarım destekli sanayi sektörü ile ekonomisi gelişen sürdürülebilir kent Bartın.
1.2.Amaçlar
·
Sahip olduğu doğal
çevreyi koruma-kullanma çerçevesinde değerlendirmesi,
·
Turizm sektörüne uygun
teşvik ve tanıtımlar ile turizmin yeni ve güçlü bir istihdam kolu oluşturması,
·
Tarıma uygun
topraklarının işlenmesi ve bunların işlenebileceği sanayi alanlarının
yaratılması
İle bölgede
gelişme amaçlanmaktadır.
1.3.Hedefler
·
Küre Dağları ile
dağcılık turizminin ve doğa turizminin geliştirilmesi,
·
Karadeniz’e kıyısı
olan ve plaj kapsamında olan kıyıların düzenlenip, gerekli fonksiyonlar,
tesisler ve donatılar ile turizmde Bartın için cazibe merkezi haline
getirilmesi,
·
Çilek, fındık, kestane
gibi ürünlerin üretiminin desteklenmesi ve geliştirilmesi,
·
Sanayi fonksiyonları
için ayrılmış olan Organize Sanayi Bölgesinde, sanayi faaliyetlerini toplamak
ve çevreye olan zararlarını en aza indirmek,
·
Organize hayvancılığın
desteklenmesi ve belirlenen yerlerde yapılmasının sağlanması,
·
Üniversite-Belediye
işbirliğinin sağlanması ile yeni girişimlerin gerçekleştirilmesi,
hedeflenmektedir.
1.4.Sektörel Projeksiyon
Tablo 1: Sektörel Projeksiyon
Buna göre
Bartın İli Merkez İlçesi için 2030 yılına ait kullanılacak olan nüfus
projeksiyonunu üstel fonksiyon ile belirlenen 98.304 kişi olarak kabul
edilmiştir. alanda yapılan sektörel projeksiyon ile birlikte ise yeni açılan
istihdam dallarına ve geliştirilenlere ek olarak ihtiyaç olan kişi sayısı da
3454 kişi olarak belirlenmiştir.
Tüm bunlar
değerlendirilirken öncelikle işsizlik oranları ve mevcut nüfusuna bakarak bir
değerlendirme yapılmıştır. Mevcut aktif nüfusun 93.609 olduğu bilindiğine ve
işsizlik oranının %5’in altına düşmeyeceği bilindiğine göre öngörülen işsiz
insan sayısının 4680 kişi olması gerekmektedir fakat mevcutta işsiz insan
sayısı 6925 kişi olarak belirtilmiştir.
Aradaki fark
olan 2245 kişi açılan istihdam alanları ile doyurulabileceğine göre sektörel
projeksiyon ile üretilen 3454 kişiden geriye 1209 kişilik bir açıklık olduğu
saptanmaktadır. Bu 1209 kişilik açığı Bartın İli Merkez İlçesi hanehalkı oranı
3.6 ile çarptığımızda ise 4352,4 kişilik bir istihdam göçü olacağı
belirlenmiştir. Buna göre alana gelecek olan insanlar ve üstel nüfus
projeksiyonu ile birlikte alandaki 2030 yılına ait yeni nüfusun 102.656 kişi
olması beklenmektedir.
Ayrıca daha
detaylı bilgi 1/50.000 raporunun içerisinde verilmiştir.
22. 1/5000 DOĞAL ÇEVRE
SENTEZİ
Şekil 1: Doğal Çevre Sentezi
1/5000 Nazım
İmar Planına altlık olarak hazırlanan iki sentezden biri olan doğal çevre
sentezi Barın İlçesi Merkezine ait doğal eşiklerin daha iyi belirlenip buna
göre plan yapılmasına olanak sağlamak amacıyla yapılmıştır. Buna göre alanda
eğim değerleri göz önünde bulundurulmuş ve %25 ve üzeri olarak doğal çevre
sentezinde gösterilmiştir. Bu alanlarda yapı yapılırken dikkat edilmelidir.
Ayrıca akarsu
koruma kuşakları da dikkate alınmıştır. Burada üç kuşak üzerinden incelenen
alanda kısa koruma kuşağında bulunan alanlara dikkat edilmesi gerekmektedir.
300 metre olarak belirlenmiş olan bu alan dahilinde gelişme alanı içerisinde
yapı yapılmaması tercihen önemlidir. Bartın Çayının her iki tarafında bulunan
ırmak taşkın alanları özellikle dikkat edilmesi gereken yerlerdendir. Bartın’ın
geçmişinde büyük bir sel ve çay taşkını yaşadığı göz önünde bulundurulmalı ve
buna göre 1/5000 plana geçilmelidir.
Ayrıca alan içerisinde mera alanı
varlığı, fundalık ve sulu tarım arazilerinin varlığından bahsetmek
gerekmektedir. 1/5000’e altlık oluşturan başka bir eşik unsurları olarak alanda
dikkat edilmesi gereken hususlar arasında yer almaktadır.
33. 1/5000
FİZİKSEL VE SOSYO-EKONOMİK ÇEVRE SENTEZİ
Şekil 2: Fiziksel ve Sosyo-Ekonomik Çevre
Sentezi
1/5000 Nazım İmar Planına altlık
oluşturacak bilgi ve girdileri içeren bir diğer sentez çalışması da fiziksel ve
sosyo-ekonomik çevre üzerine yapılmıştır. Bu çalışmada incelenen yapılaşmış
çevre kapsamında arazi kullanımı bilgileri, sit alanı, ilköğretim ve lise etki
alanları ve bitki örtüsü verilmiştir.
Şekil 3: İlkokul Etki Alanı Gösterimi
İlkokul erişim alanlarının
belirlenen 500 metre yarıçaplı erişim alanlarının belirlenip pafta üzerinde
gösterilmiş hali Şekil 3’te olduğu gibidir. Mevcut yapılaşmış alana ve gelişme
alanlarına ilkokul donatı alanı öngörüsünde bulunulurken dikkat edilecek
noktalar erişimin bulunmadığı alanlardır.
Şekil 4: Lise Etki Alanı Gösterimi
Aynı şekilde lise erişim alanları
bu sefer 800 metrelik yarıçaplı erişim mesafeleri dikkate alınarak
gösterilmiştir. 1/5000 Nazım İmar Planında lise öngörülen alanların
belirlenmesinde temel alınacak çalışma olarak dikkate alınacaktır.
44.
TOPOGRAFİK
BİRİM ANALİZİ
Alanda gelişme alanlarının sağlıklı
bir şekilde ulaşım bağlantıları ve diğer sistemlerinin gelişmesi amacıyla
yardımcı olacak üç çalışmadan biri olarak topografik birim analizi yapılmıştır.
Vadileri, su toplama ve dağıtma alanlarını ve düz alanların yerlerinin
belirlenmeye çalışıldığı bu analiz sonucunda mevcut yerleşimin olduğu alana
dair de bilgiler elde edilmiştir.
Şekil 5: Topografik Birimleme
Topografik birim analizi ile
gelişme alanlarında yapı adaları çıkarmak, yeşil aksları belirlemek amacıyla
kullanılabilecek çalışma olarak yapılmış ve ayrıca kadastral birim ve soyutlama
çalışmasının da yardımıyla alana dair kimlik niteliğinde sokak dokuları elde
edilmesi amaçlanmaktadır. Bunu yaparken yolların, eğim ve yükselti
özelliklerine göre belirlenmiş olan topografik birim analizi önemli bir rol
almaktadır.
Topografik birim analizinde
kullanılan birimlerin büyüklükleri 0,5 ha ve 2 ha arasında değişmektedir.
Alanda düz olarak belirlenen ve 5 metrelik eğrilerin geçmediği alanlarda da
topografik birim yapılmaya çalışılmıştır. Bunun nedeni olarak ise kadastral ile
yapılan topografik birimlerin büyüklük açısından birlikte değerlendirildiğinde
belirli bir paralellik gösterme durumunu kontrol etmek olarak hesaplanmıştır.
55.
KADASTRAL
BİRİM ANALİZİ
Alanda bulunan kadastral birimlerin
yaklaşık olarak 0,5 ha ile 1,5 ha arasında ölçülendirilip tekrardan çizilmiş ve
yine bize 1/5000 Nazım İmar Planı yapımında özellikle gelişme alanı için
belirlenen alanlarda 18. Madde kapsamında yardımcı olabilecek bir analiz olarak
yapılmıştır. Bunun dışında alanda gelişme alanlarının çoğu tarımsal nitelikteki
arsalar olduğu için parçalı veya daha büyük birimlerden oluşmaktadır.
Topografik birim analizi ile birlikte değerlendirilecek olan yardımcı bir
analiz olarak tamamlanmıştır.
Şekil 6: Kadastral Birimleme
Yapılan kadastral birim analizi ile
birlikte Bartın Merkez İlçesinde bazı kadastral birimler birleştirilirken bazıları
bölünmüştür.
66.
DOKU
ANALİZİ
Bartın İli Merkez İlçesinde merkezi
ve tarihi alanda organik dokulara(bkz.: soyutlama çalışması), çeperlere doğru
ise grid sistemin yer aldığı yerleşim biçimleri görülmektedir. Kentin iki
farklı noktasından alınan birer hektarlık alanlarla birlikte mevcut doku ve doku
doyurma işlemi sonucunda ulaşılan iki alan iki farklı şekilde incelenmiştir.
Bunun sonucunda alana dair kesitlerle gösterim teknikleri çeşitlendirilerek
sonuca ulaşılmıştır.
Sonuç olarak ise doku doyurma yöntemiyle
elde edilmeye çalışılan bilgiler dahilinde 1/5000 için öngörü nüfus
yoğunluklarına altlık oluşturulmuş olmaktadır. Böylece gelişme alanı için
değerlendirilecek olan sektörel projeksiyon ve yapılan üstel yöntemle
belirlenmiş olan nüfus projeksiyonu için net bir alan önerisi ve kişi
yoğunlukları kent karakterine uygun bir biçimde önerilmiş olacaktır.
Tablo 2: Doku Analizi ve Doku Doyurma
Alana dair yapılan TAKS ve KAKS,
nüfus, brüt ve net yoğunluklar gibi özellikleri irdelenmiştir.
Buna göre yapılan doku analizi
sonuçlarına göre ortalama TAKS için alan1’de 0,13 içe diğerinde 0,15 değeri
bulunmuştur. TAKS’ın 0,13 olduğu 1 hektarlık alanda KAKS 0,35 olarak
hesaplanmıştır. Doku doyurma hesaplarıyla ise ayrık nizam sistemine göre TAKS
değeri 0,3 iken KAKS değeri 0,82 olarak bulunmuştur.
Aynı şekilde Doku Analizi-2’de
yapılan hesaplara göre alanda mevcut ortalama TAKS 0,15 ve ortalama KAKS 0,26
olarak bulunmuştur. Doku doyurmaya göre ve yine ayrık nizam biçiminde yer
seçimine dayanarak doyurulmuş alanın TAKS değeri 0,3, KAKS değeri ise 0,5
olarak hesaplanmıştır. Kesitler ile detaylandırılarak gösterimlere
eklenmiştirler.
77.
SOYUTLAMA
Şekil 7,8,9: Soyutlama Çalışması
Bartın Merkez İlçesinin kentsel sit
alanında kentin kimliğini oluşturan sokak dokusunu anlamak ve yeni oluşturulan
yerleşmeler için kimliğini kaybetmemiş ama aynı zamanda da kopyası da olmayan
yeni birimler oluşturmak için yapılmıştır. Şekil 7’deki ilk sütun sit alanına
ait yapı adalarının gösterildiği ve daha sonra bu yapı adalarının bir anaokulu
birimi oluşturacak şekilde rastgele birleştirilmesi ile oluşturulmuş 2. Ve 3.
Sütundaki soyutlamalar bulunmaktadır. Daha sonra bu anaokulu birimlerinin de
bir araya gelmesiyle tablodaki 4. Ve 5. Sütundaki ilkokul birimleri
oluşturulmuştur. En son olarak ise lise birimi olan ilkokul birimlerinin
birleşmesiyle oluşan bütün meydana getirilmiştir. Tüm bu sistemin şekil 7’de kapalı
olarak soyutlaması bulunurken, şekil 8’de de yapı adası birimleri hali ve aynı
işlem süreci çözülmüştür.
Şekil 9’da da sentez sürecinde
gelişme alanı olabilecek alan tespitine göre seçilmiş alana bir uyarlaması
yapılmıştır. Bu uyarlamada ayrıca topografik birimleme, kadastral birimleme
çalışmaları da dikkate alınmış ve mevcut yollara yeni bağlantılarla soyutlama
analizine göre yeni birimler çıkarılmıştır. Daha detaylı bir şekilde,
donatıları, yol bağlantıları, yeşil aksları ve yoğunlukları bakımından 1/5000
Nazım İmar Planında açıklanacaktır.
88.
KAYNAKLAR
-
2014-2015 Güz Yarıyılı, Proje V, Mehmet Ali
Yüzer Grubu, Analiz Çalışmaları
-